Verschillende vormen van online marketing

Categorieën Marketing

Verschillende vormen van online marketing

Overweeg je een carriere in online marketing? Een goede zet! Er zijn tegenwoordig veel vacatures in  online marketing te vinden. Maar heb je je al wel eens verdiept in de verschillende disciplines. Voor elke richting is er een andere skillset nodig. In dit artikel zullen we elke vorm voor je toelichten zo dat jij straks gemakkelijk weet waar je je op kan focussen.

Zoekmachine optimalisatie

Search engine optimisation, of kortweg SEO, betekent letterlijk zoekmachine optimalisatie. Een SEO specialist houdt zich dan ook bezig met het zo goed mogelijk vindbaar maken van zijn website of websites in de bekende zoekmachines, zoals Google en Bing. Vroeger was het genoeg om je website aan te melden bij google, maar nu zijn er een stuk meer zaken van belang. Een kleine greep: de structuur van je website, duidelijke titels en beschrijvingen, hoeveel links er naar je pagina zijn en wat de inhoud van je website is. Een website met goede SEO zal je sneller terug zien op de eerste pagina van zoekresultaten. Dat dat belangrijk is besef je je op het moment dat je weet dat slechts 4% van de zoekmachine gebruikers op de tweede pagina van een zoekmachine kijkt!

Zoekmachine adverteren

Als je vaak een zoekmachine gebruikt, dan weet je dat de eerste paar resultaten advertenties zijn. Hier houdt een SEA-expert zich mee bezig. Met behulp van bijvoorbeeld Google Adwords maken zij advertentiecampagnes. Deze kunnen heel gericht worden ingezet. Zo kan je er voor kiezen om je advertentie te richten op mannen, in de buurt van Amsterdam, tussen de 30 en 40 die om vier uur ’s middags zoeken naar bruine schoenen. Je moet wel bereid zijn om te werken met budgeten.

Social Media Marketing

Deze vorm lijkt een beetje op zoekmachine adverteren, maar dan op de bekende sociale netwerken. Omdat veel mensen hun hele hebben en houden op deze netwerken delen, kan je heel gericht adverteren. Daarnaast nodig je mensen ook uit om met je merk of bedrijf in gesprek te gaan. Als je dit goed weet uit te spelen maak je van je merk in no time een ‘lovebrand’.

Retargeting

Ken je dat? Je hebt net gekeken naar die vette racefiets op internet en vervolgens zie je op elke banner je racefiets voorbij komen. Dat is wat we retargeting noemen. Door een klein bestandje op je computer te plaatsen (een cookie), kunnen adverteerders je ook op andere websites hun waar aanprijzen.

E-mail marketing

Met e-mail marketing stuur je (commerciële) boodschappen naar meerdere mensen tegelijk. Dit kan zijn om klantloyaliteit te bevorderen, mensen overtuigen om iets te kopen of als er bijvoorbeeld nieuwe producten worden toegevoegd in een webshop. Vaak kunnen mensen zich via een website aanmelden voor een nieuwsbrief, of op bijvoorbeeld een vacature-alert. Als E-mail marketeer moet je goed letten op de hoeveelheid mailtjes je stuurt en hoe persoonlijk ze zijn. Anders zullen ze al snel als spam worden aangemerkt, en dat wil je niet.

Weet jij al waar jij je in gaat specialiseren? Je hebt in ieder geval een brede keuze!

10 tips voor de beste marketing van je bedrijf

Categorieën Marketing

Voor ieder bedrijf is marketing ontzettend belangrijk om onder de aandacht te komen bij de doelgroep. Zeker met de komst van het internet is het belangrijk om op de juiste manier onder de belangstelling te komen bij potentiële klanten. Hieronder hebben we daarom diverse tips die toe te passen zijn om het bedrijf beter in kaart te brengen bij mogelijke klanten.

Gebruik deze tips voor je bedrijf

  1. Zorg dat je website helemaal in orde is en overzichtelijk is. Daarbij is het van belang dat alle belangrijke informatie vermeld staat op de website, zoals de diensten, informatie over het bedrijf, contactgegevens en overige informatie die interessant is voor potentiële klanten. Ook dient de website gebruiksvriendelijk te zijn, zoals een responsive website.
  2. Zorg daarnaast dat alle content op de website of in bladen over je bedrijf goed naar voren komt. Potentiële klanten moeten namelijk vertrouwd raken met je bedrijf. Slechte content met veel spellingsfouten en onprofessionele taal kan de klant juist afschrikken.
  3. Probeer altijd vanuit het oogpunt van de klant te denken. Probeer de klant te overtuigen en te verleiden. Veel bedrijven zijn te druk met het informeren i.p.v. de klant te overtuigen.
  4. Maak gebruik van social media. Vrijwel iedereen zit tegenwoordig op social media. Bovendien is het gratis te gebruiken en heb je zelf de keuze om relatief goedkoop gebruik te maken van advertenties.
  5. Zorg dat alles zo laagdrempelig is voor de bezoekers. Te denken valt aan het contact opnemen of bestellingen plaatsen. Denk hierbij aan korte contactformulieren en korte bestelpagina’s. Wanneer bezoekers te veel werk moeten doen dan zijn ze snel geneigd om af te haken.
  6. Zorg dat de bezoeker centraal staat bij het gehele proces. De bezoeker moet zich belangrijk voelen bij je bedrijf om zodoende sneller geneigd te zijn om een aankoop te doen.
  7. Probeer tot slot open te zijn tegen al je potentiële klanten. Laat klanten weten wie je bent en wie je bedrijf is. Klanten vinden het prettig om te weten met wie ze in zee gaan en het is belangrijk dat zij zich daar prettig bij voelen.