Verschillende vormen van online marketing
Verschillende vormen van online marketing
Overweeg je een carriere in online marketing? Een goede zet! Er zijn tegenwoordig veel vacatures in online marketing te vinden. Maar heb je je al wel eens verdiept in de verschillende disciplines. Voor elke richting is er een andere skillset nodig. In dit artikel zullen we elke vorm voor je toelichten zo dat jij straks gemakkelijk weet waar je je op kan focussen.
Zoekmachine optimalisatie
Search engine optimisation, of kortweg SEO, betekent letterlijk zoekmachine optimalisatie. Een SEO specialist houdt zich dan ook bezig met het zo goed mogelijk vindbaar maken van zijn website of websites in de bekende zoekmachines, zoals Google en Bing. Vroeger was het genoeg om je website aan te melden bij google, maar nu zijn er een stuk meer zaken van belang. Een kleine greep: de structuur van je website, duidelijke titels en beschrijvingen, hoeveel links er naar je pagina zijn en wat de inhoud van je website is. Een website met goede SEO zal je sneller terug zien op de eerste pagina van zoekresultaten. Dat dat belangrijk is besef je je op het moment dat je weet dat slechts 4% van de zoekmachine gebruikers op de tweede pagina van een zoekmachine kijkt!
Zoekmachine adverteren
Als je vaak een zoekmachine gebruikt, dan weet je dat de eerste paar resultaten advertenties zijn. Hier houdt een SEA-expert zich mee bezig. Met behulp van bijvoorbeeld Google Adwords maken zij advertentiecampagnes. Deze kunnen heel gericht worden ingezet. Zo kan je er voor kiezen om je advertentie te richten op mannen, in de buurt van Amsterdam, tussen de 30 en 40 die om vier uur ’s middags zoeken naar bruine schoenen. Je moet wel bereid zijn om te werken met budgeten.
Social Media Marketing
Deze vorm lijkt een beetje op zoekmachine adverteren, maar dan op de bekende sociale netwerken. Omdat veel mensen hun hele hebben en houden op deze netwerken delen, kan je heel gericht adverteren. Daarnaast nodig je mensen ook uit om met je merk of bedrijf in gesprek te gaan. Als je dit goed weet uit te spelen maak je van je merk in no time een ‘lovebrand’.
Retargeting
Ken je dat? Je hebt net gekeken naar die vette racefiets op internet en vervolgens zie je op elke banner je racefiets voorbij komen. Dat is wat we retargeting noemen. Door een klein bestandje op je computer te plaatsen (een cookie), kunnen adverteerders je ook op andere websites hun waar aanprijzen.
E-mail marketing
Met e-mail marketing stuur je (commerciële) boodschappen naar meerdere mensen tegelijk. Dit kan zijn om klantloyaliteit te bevorderen, mensen overtuigen om iets te kopen of als er bijvoorbeeld nieuwe producten worden toegevoegd in een webshop. Vaak kunnen mensen zich via een website aanmelden voor een nieuwsbrief, of op bijvoorbeeld een vacature-alert. Als E-mail marketeer moet je goed letten op de hoeveelheid mailtjes je stuurt en hoe persoonlijk ze zijn. Anders zullen ze al snel als spam worden aangemerkt, en dat wil je niet.
Weet jij al waar jij je in gaat specialiseren? Je hebt in ieder geval een brede keuze!